Een muzikale familie die al generaties meegaat
De in Boedapest geboren cellist Elemér Duka komt uit een familie die al honderden jaren muzikanten voortbrengt. Al op twaalfjarige leeftijd werd hij aangenomen aan het Béla Bartók Conservatorium. Daarna ging hij in Hongarije naar de Liszt Muziekacademie en momenteel is hij student aan de Universiteit van Pécs. Hij is winnaar van diverse nationale en internationale cellowedstrijden.
Duka speelde acht jaar als solist in het symfonieorkest van Zoltán Mága en trad met dat gezelschap tijdens een Amerikaanse tournee op in zalen als het Lincoln Center en Carnegie Hall. Hij speelde met wereldberoemde artiesten, onder wie pianiste Martha Argerich en violisten Zakhar Bron, Shlomo Mintz en Géza Hosszú Legocky.
In 2017 richtte hij zijn eigen orkest op, het enige in Hongarije dat wordt geleid door de cello. Zijn missie is de samensmelting van klassieke muziek en Hongaarse traditionele zigeunermuziek, maar het gezelschap speelt ook graag eigen stukken en hedendaagse filmmuziek.
Duka heeft met zijn orkest opgetreden op verschillende festivals in het buitenland, zoals Zagreb Liszt Institute, Rome Chamber Music Fest, Split Summer Fest, Manchester Góbé Fest en Wien Konzert Haus. Hij is tevens artistiek directeur van het Budapest 5th District Classical Music Festival.
Laurens Moreno
Altvioliste Laurens Moreno hoorde lang geleden Hongaarse zigeunermuziek op een oude opwindgrammofoon en raakte direct gefascineerd. Haar interesse en de passie voor deze muziek zijn sindsdien gebleven. Ze studeerde aan het conservatorium bij Esther Apituley en speelde met onder anderen Nello Mirando en kunstenaar/violist Armando.
Zij is overtuigd van de blijvende waarde van de rijke Hongaarse muzikale Romacultuur, met name van de muziek die is ontstaan in de omgeving van Boedapest en van generatie op generatie wordt doorgegeven. Ze verdiept zich in dit onmetelijke repertoire met zijn uit het leven gegrepen liederen en vurige speelstijl, en doet al decennia onderzoek naar deze traditie in Nederland, Boedapest en Transsylvanië. Het is voor haar een bron van inspiratie voor haar eigen repertoire.
De altviool is in opkomst als solo-instrument en in de Hongaarse zigeunermuziek vindt ze een schat aan geschikte muziek hiervoor. Door de altviool een eigen stem te geven, laat ze ook binnen de Hongaarse zigeunermuziek een nieuw geluid horen.
Als artistiek leider van Stichting Zigeunermuziek organiseerde ze de tournees Boedapest Boulevard 2011 en ze speelde ook als altvioolprimas bij de tournees Boedapest Boulevard 2019 en 2022.