Morton Feldman
Morton Feldman schreef stukken die heel lang konden zijn, maar hij vond ze zelf vaak te kort. De muziek lijkt op geen andere muziek, hoewel je kan horen dat hij van Webern hield. Zijn laatste compositie is onlangs opgenomen door Nieuw Amsterdams Peil, de cd wordt op 28 september gepresenteerd in de Zaandamse Vermaning.
Morton Feldman
Muziek maken op gevoel
Morton Feldman (1926-1987) gaf zijn composities geen vorm. Geen delen, geen inleiding, opbouw, dansritmes, herhalingen, geen finale. Net als over Alban Berg werd gezegd dat zijn muziek eigenlijk al begonnen was voor aanvang, en doorging als ze afgelopen was. Een tijdlandschap, zoals hij zelf zei.
John Cage, de man van de toeval muziek, raadde hem aan geheel op zijn intuïtie te vertrouwen. Wat je hoort zijn zachte, langzaam bewegende klanken, zonder jachtige motoriek of felle ontladingen. Dromerig zou je kunnen zeggen, maar met volle concentratie en zonder je in slaap te sussen.
Feldman verandert de gang van de tijd, zet hem niet stil maar laat je die anders beleven. Tijdens het meer dan 5 uur durende 2de strijkkwartet hoeft niemand naar de wc. Zijn stukken duren lang maar zelf vond hij ze vaak te kort.
Nieuw Amsterdams Peil is het ensemble van Heleen Hulst (viool) en Gerard Bouwhuis (piano). In de afgelopen maanden namen zij Feldman's laatste compositie Piano, violin, viola and cello (1987) op voor het label TRPTK. Op www.nieuwehuysconcerten.nl staat een boeiend interview met beide musici.
Morton Feldman
Vergelijkbaar in Amsterdam
Hera strijkkwartet
Mysliveček: waar Mozart de mosterd haalde
Kamerkoor Ad Parnassum
Duo Orgel-piano
Porgy and Bess in Concert
Kevin Ayesh, piano
Schuberts Strijkkwintet door Ensemble Tamuz
Anna Fedorova - Bösendorfer Piano Series
IberTrio - “Do Atlântico ao Mediterr��neo”
Vocaal Ensemble TIEN - Wie fremd ich geworden bin