Barokke koorliteratuur
Via de Italiaanse oorsprong bij Viadana, Cavalieri en Monteverdi raakten noordelijke componisten als Schütz, Schein en Sweelinck geïnspireerd. Centraal in het programma staat Jesu Meine Freude, een motet van J.S. Bach. Tenslotte wordt er gekeken wat er na de barok van het basso continuo geworden is, eerst in de klassieke periode bij Michael Haydn (broer van), later door Hugo Distler, die zich door de barokke tekstomgang liet inspireren en als kers op de taart een gloednieuwe compositie van Daan Manneke, speciaal geschreven voor het VU Kamerkoor.
N.B. Genoemde eindtijd is een indicatie.
Het VU-Kamerkoor
Het VU-Kamerkoor is een halve eeuw jong en telt ruim 30 ambitieuze koorzangers. Zowel jeugdig enthousiasme als wijze ervaring maken deel uit van de magische mix. Deze variëteit zet zich door in de programmakeuze, waarin ruimte is voor stokoude en nagelnieuwe muziek, begeleid of a capella. Ga naar de website van het VU-Kamerkoor voor meer informatie over het koor.
Programma
L. da Viadana - (selectie uit) Cento concerti ecclesiastici
E. de Cavalieri - Rappresentatione di anima et di corpo (selectie)
C. Monteverdi - X Psalm 'Laudi Jerusalem' (uit Mariavespers)
J.H. Schein - (selectie uit) Israëlsbrünnlein
H. Schütz - (selectie uit) Davidspsalmen
J. Bach - Unser Leben is ein Schatten
J.S. Bach - Jesu Meine Freude
J.Pzn. Sweelinck - (selectie uit) Cantiones Sacrae
M. Haydn - (selectie uit) Responsoria ad quatuor Evangelia in Solemnitate Sanctissimi Corporis Christi
H. Distler (1908–1942) - Singet dem Herrn ein neues Lied
H. Distler (1908–1942) - Vorspruch
D. Manneke - Opdrachtcompositie
Over Couleur Vocale
Couleur Vocale is een concertserie in De Waalse Kerk voor Amsterdamse koren en vocale ensembles, en natuurlijk ook voor liefhebbers van vocale muziek uit het hele land.