IMPRINTS – Elia Nurvista, Max Kisman, Sabine Groenewegen - De erfenissen van de Nederlandse overheersing van Indonesië
Wat betekent het om nu te leven met het koloniale verleden? Die vraag heeft Wereldmuseum Amsterdam voorgelegd aan kunstenaars Elia Nurvista, Max Kisman en Sabine Groenewegen. Voor de tentoonstelling Imprints die opent op 8 februari 2024, zijn zij uitgenodigd te reflecteren op fysieke, ideologische en psychologische sporen die de Nederlandse overheersing van Indonesië heeft nagelaten. Zij kijken in hun werk alle drie kritisch naar de doorwerking van het koloniale verleden op het heden.
IMPRINTS – Elia Nurvista, Max Kisman, Sabine Groenewegen - De erfenissen van de Nederlandse overheersing van Indonesië
IMPRINTS
De kunstwerken in deze tentoonstelling komen voort uit langlopende onderzoekspraktijken en creatieve processen en waren in deze vorm nog niet eerder te zien. De collectie van het Wereldmuseum heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de werken. Deze drie kunstenaars drukken hun eigen stempel op het thema en dagen de bezoekers uit om tot nieuwe inzichten te komen.
De drie kunstenaars werken met uiteenlopende media om deze 'imprints' te onderzoeken. Nurvista onderzoekt de impact van oliepalmplantages, in gelaagde en grootse multimediale installaties. Kisman, bekend om zijn herkenbare grafische silhouetstijl, is geïnteresseerd in de psychologische gevolgen van bezetting, loyaliteit en zelfbeschikking. En Groenewegen analyseerde koloniale propagandafilms, de verhalen die ermee geconstrueerd werden, en de realiteiten die erdoor verhuld bleven.
Data en tijden
dinsdag 16 juli | 10:00 - 17:00 |
woensdag 17 juli | 10:00 - 17:00 |
donderdag 18 juli | 10:00 - 17:00 |
IMPRINTS – Elia Nurvista, Max Kisman, Sabine Groenewegen - De erfenissen van de Nederlandse overheersing van Indonesië
Vergelijkbaar in Amsterdam
Sari /Statement
Onze koloniale erfenis - Wereldmuseum Amsterdam
Things that matter - Wereldmuseum Amsterdam
Tentoonstelling Zuid Aziatische moderne kunst Aditi Singh
EMBRACE
Really? Art and Knowledge in Time of Crisis
Omarm me met woorden, of misschien niet - de taal van (geen)empathie’ - Anna Kakhiani
10.000 in DeNieuweGalerie
It's about a body, figure line and colour
Kandinsky