Surinaamse cultuur
In ‘CREOLE’ zoekt choreograaf Shailesh Bahoran naar de oorsprong van de Surinaamse cultuur. Want in een bevolking die bestaat uit Creolen, Hindoestanen, Chinezen, Javanen, Inheemsen (zoals Kalinya’s en Lokono’s), Joden en Nederlanders is de definitie van een echte Surinamer niet gemakkelijk te verwoorden.
De term ‘creolisering’ wordt gebruikt voor de vermenging van verschillende culturen die vervolgens samensmelten tot één. Naast de Surinaamse cultuur is de Caribische cultuur een sterk voorbeeld van deze ontwikkeling.
Een belangrijke motor voor beide voorbeelden was de slavernij en contractarbeid. Hoe kan er een nieuwe cultuur, rijk aan gebruiken, gemeenschapszin en energie voortkomen uit een gedeelde negatieve geschiedenis?
Link met hiphop
In die gedeelde negatieve geschiedenis ziet Shailesh een symbolische link met de hiphopcultuur. Ook die ontstond uit verschillende etnische en culturele achtergronden, vaak afkomstig uit een gemeenschappelijk zwaar verleden, en ontwikkelde vervolgens tot een bijzonder veelzijdige cultuur vol kunstvormen en verbindingskracht.
Emotionele weerspiegeling
Shailesh, onlangs genomineerd voor een Zwaan, werkt in deze voorstelling met dansers die de uiteenlopende achtergronden van de Surinaamse cultuur weerspiegelen, op zowel artistiek, etnisch als cultureel gebied. Hij werkt daarbij in een vorm waar niet een verhaallijn maar de energie en emotionele weerspiegeling van de cast de belangrijkste drijfveren zijn voor de choreografie.