50 jaar te gast
Na 50 jaar werken en wonen in Nederland stap hij nu op het vliegtuig naar Turkije, om daar de rest van zijn leven als koning te leven. Voor Return of the King onderzoekt Sadettin hoe het voor zijn vader is geweest om 50 jaar te gast te zijn in Nederland, welke veranderingen er waren in al die jaren, en hoe die jaren invloed hebben op Sadettin en zijn eigen kinderen. Met een mix van humor, authenticiteit en relativering neemt Sadettin je mee op reis, zijn vader achterna.
Sadettin Kırmızıyüz: ‘Mijn vader keek al heel lang uit naar zijn pensioen. Waar hij ook naar uitkeek was zijn verhuizing naar Turkije, een droom die hij pas de laatste paar jaren had. Toen hij me daar voor het eerst over vertelde, kon ik mijn oren niet geloven. Vroeger was mijn vader daar niet mee bezig, zijn toekomst en daarmee die van onze hele familie, lag in Nederland. Waarom is hij daar op teruggekomen? En waarom zit zijn vertrek mij zo dwars?’
Schemergeneratie
In de jaren '70 droomde Sadettins vader ervan om in Nederland genoeg geld te verdienen zodat hij in Turkije een goed leven kon leiden. Maar zoals zovelen van zijn generatie deed ook hij er veel langer over dan gepland. Een halve eeuw langer, om precies te zijn.
De generatie van Sadettins vader is zo langzamerhand helemaal verdwenen uit de Nederlandse samenleving. Ze keren terug naar het Moederland, waardoor het lijkt alsof ze hier nooit echt zijn geweest. Een schemergeneratie, die het einde van een tijdperk inluidt.
Wat heeft hun aanwezigheid betekend voor ons land? Hoe hebben zij Nederland veranderd en hoe zijn zij door Nederland veranderd? Wat betekent hun vertrek voor Nederland? Hoe zal het Sadettins vader vergaan in Turkije, het land dat hij ooit verliet voor Nederland om een toekomst op te bouwen? En hoe vergaat het Sadettin en zijn generatiegenoten, die nu zelf kinderen hebben en een toekomst hier in Nederland voor zich zien?
Over Sadettin
Sadettin Kırmızıyüz (Zutphen, 1982) is acteur en theatermaker. Sinds 2010 maakt hij als artistiek leider van SADETTIN K voorstellingen met een sterk autobiografisch en documentair karakter. Voorstellingen waarin identiteit, politiek en geschiedenis een rol spelen en waarin persoonlijke en universele thema’s zich met elkaar vermengen, zoals Somedaymyprincewill.com, De Radicalisering van Sadettin K, Citizen K en Monumentaal.