Beetje anders dan vorige edities
Ontdek het nieuwste makers traject van Hoge Ogen, dat elk jaar ruimte biedt aan 2 opkomende makers om samen met een team van professionals uit diverse vakgebieden te werken aan hun eigen voorstelling.
Deze editie doen we het echter anders. Bijlmer Parktheater opent haar deuren voor makers die maken/ maakten bij andere theaters en productiehuizen, zoals Over het IJ, Nowhere, Poetry Circle, Frascati, Dansateliers, Amsterdam Fringe Festival en Hollandse Luchten.
Deze talentvolle makers presenteren hun werk zowel in ons pop-up podium in de Amsterdamse Poort (Bijlmerplein 876) als in ons theatergebouw (Anton de Komplein 240). Zorg er dus voor dat je goed op de hoogte bent van de locatie waar de voorstelling speelt.
A Fist of Tongues van Sunni Lamin Barrow
Nadat…, stuurt Sunni Lamin Barrow een uitnodiging naar zijn vroegere ik en zijn toekomstige ik, waarin hij hen verzoekt om langs te komen voor een rondetafelgesprek, met daarbij één voorwaarde: ze moeten hun oude wonden, angsten en onbeantwoorde stiltes meebrengen, met als doel om ze allemaal op te lossen. Zal het hem lukken om de drie zelven in hem bijeen te brengen tot één geheel, of gooit hij alleen maar meer olie op het vuur en maakt hij oude trauma��s en onzekerheden wakker?
In deze performance, waarin storytelling samenvloeit met muziek en dans, getuigt Sunni over hoe het is om te leven als Afrikaanse queer persoon, en over de beslissende invloed die iemands ouders kunnen hebben op hoe diegene zich ontwikkelt.
Den Mi Wesu van Michael Wanga (Karpachi)
De nieuwste maker van Bijlmer Parktheater, Michael Wanga, bracht vorig jaar zijn solovoorstelling "Den Mi Wesu" (Papiamentu voor 'In Mijn Botten') voor het eerst op het podium. En nu is hij terug met iets bijzonders.
Ritme en spiritualiteit horen bij elkaar. Ze verbinden ons met de oerkracht in onszelf. Ritme wordt ons niet aangeleerd, maar doorgegeven vanuit de muzikale tradities van onze voorouders. Klank en beweging zijn de dragers van de geschiedenis in de Afro-Caribische cultuur. Michael is altijd verteld dat hij van twee sterke stammen afkomstig is.
Aan zijn vaders kant, de inheemse bevolking die heeft zien te overleven op de Caribische eilanden en aan zijn moeders kant, de bevrijde slaven die daar uit Afrika naartoe gebracht werden. Als deel van de nieuwe generatie afstammelingen van de Afro-Caribische diaspora, is Michael op zoek naar de connectie met zijn voorouders.
Een band die hij haalt uit ritme en spiritualiteit, waarvoor hij diep wil graven in de verhalen en geluiden die hem door generaties heen hebben gevormd. Den Mi Wesu is een ‘deep dive’ in de origine van de spirituele beleving en hoe ritmische uitingen dat versterken. Een uitgraving van instrumenten, stem en beweging waarmee Michael zijn eigen wortels wil blootleggen.