Gedeelde Geschiedenis en Gezamenlijke Toekomst
Van 15 maart t/m 1 juli presenteert Podium Mozaïek de programmareeks ‘Gedeelde Geschiedenis en Gezamenlijke Toekomst’. Theatermaker/kunstenaar Onias Landveld (Productiehuis WOSU) en Curator Hank van Bosstraten (Podium Mozaïek) hebben vier edities samengesteld waarin theatermakers, historici, schrijvers, journalisten, kunstenaars, curatoren en publiek elkaar inspireren door middel van discussies en performances over de bekende, maar vooral minder bekende en blijvende impact van kolonialisme, slavernij en roofkunst op onze samenleving. Vooraf aan elke editie vindt er een korte historische lezing plaats in de studio en na afloop van het theatrale programma in de theaterzaal volgt een informele nazit in de foyer met sfeervolle muziek en zoete en hartige snacks, speciaal geselecteerd door comedian Howard Komproe.
In de aanloop naar de Keti Koti viering organiseren we op 30 juni de derde editie: ‘WIE IS ORANJE, WIE NIET?’. Singer-Songwriter Shishani opent de avond met een muzikale performance en theatermaker Kim Aikman speelt samen met toneelschrijver Geoffri Bel een fragment uit de voorstelling 'Kot Abra.' Daarna gaan we, met speciale aandacht voor de Surinaamse en Caribische perspectieven, samen met kunstenaar Rossel Chaslie, Kim Aikman, comedian Howard Komproe en Shishani in gesprek over de sterke familiebanden, de functie van kunst en muziek, waarbij ook de band met Afrika tot uitdrukking zal komen. Hoe complex is het verleden? Hoe geven we een gezicht aan voorouderlijke ervaringen? Deze avond wordt gehost door woordkunstenaar Onias Landveld. Na afloop kan er in de foyer worden nagepraat en draait DJ Love Supreme fijne hiphop beats.
Uitgangspunt is de Surinaamse en Caraïbische achtergrond, waarbij podiumkunstenaars met muziek, spel en gesproken voordracht het publiek meenemen in het koloniale verleden van dit deel van de wereld en de beleving daarvan in het nu. Het is een mix van geromantiseerde facetten en harde realiteiten. De sterke familiebanden, de functie van kunst en muziek, waarbij ook de band met Afrika tot uitdrukking zal komen. Maar ook: hoe complex is dat verleden? Hoe geven we een gezicht aan voorouderlijke ervaringen?
Daarom komt ook de jongste generatie expliciet aan bod, die middels hun performance of andere kunstuiting de impact van hun persoonlijke (familie)geschiedenis tot uiting brengt en dat met het publiek deelt. De host stelt vervolgens deze nieuwe makers en het aanwezige publiek in de gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan en op die manier nog dieper in te gaan op de persoonlijke motieven, gedachtes en gevoelens. Zo zal het talent Kim Aikman een fragment brengen van haar voorstelling 'Kot Abra', wat in het Surinaams betekent 'De Oversteek' spelen. Haar stuk draait om een experiment/game , waarin twee professoren het brein van Whilma en Helmond betreden, speelt zich af in het Suriname van 1975, vlak voor de onafhankelijkheid van dat land. Whilma en Helmond zijn een jong stel dat door de politieke situatie gedwongen wordt afscheid van elkaar te nemen en hun wegen te scheiden. In de voorstelling staat Whilma symbool voor Nederland en Helmond symbool voor Suriname. De twee professoren sluiten zichzelf op in het brein/het experiment/de game, omdat zij anno 2023 zichzelf de vraag stellen: is het mogelijk om een gedachtegang van een volk te beïnvloeden en zo het lot van een volk te veranderen?
Meer over 'Geschiedenis, Gezamenlijke Toekomst' | Herdenkingsjaar Slavernijverleden
Het programma 'Gedeelde Geschiedenis, Gezamenlijke Toekomst' is samengesteld door gastcurator Onias Landveld van Productiehuis WOSU i.s.m. Podium Mozaïek. Met deze reeks wil Podium Mozaïek samen met Productiehuis WOSU, ruimte scheppen voor bezinning en reflectie. In het verlengde van de vier edities wordt er een podcast serie ontwikkeld en een zine uitgebracht.