Ga naar hoofdinhoud

Dominique Vleeshouwers

Uit alle talenten op het gebied van klassieke muziek koos panellid Mirjam Wijzenbeek voor Dominique Vleeshouwers. Maar wat maakt hem zo'n groot talent?

Olivier Kemme

Redacteur. Altijd op de hoogte van de laatste (theater)voorstellingen en groot liefhebber van sport en muziek.

Alleen te gebruiken voor auteursprofiel

Volg Olivier

Over Dominique Vleeshouwers

Van de harmonie in het dorp, naar internationale percussie

Dominique Vleeshouwers zag een harmonie in zijn dorp en dacht: ik wil drummer worden. En zo geschiedde. Maar makkelijk ging het niet. Toen hij zich aanmeldde gaven ze hem namelijk een blokfluit. Daar had hij helemaal niks mee. Met trommelen daarentegen wel. ‘Ik denk dat het doorzetten om te gaan drummen altijd is gebleven.’

Als muzikant werkt hij onder de naam DOMNIQ aan zijn nieuwste project World of Rhythm. Hierin wil hij allerlei verschillende musici en mensen met elkaar verbinden door trommels te gebruiken uit allerlei verschillende culturen. 'Overal waar ik ben geweest heb je trommels die de cultuur kenmerken. Het hart van die culturen ligt eigenlijk bij de trommels. Het is ook een van de oudste instrumenten die er bestaan. Ik heb nu een setup 4 Chinese, 3 Afrikaanse, een Marokkaanse en een Braziliaanse trommels.'

Amsterdam, een stad vol verschillende culturen

Dominique voelt zich als een vis in het water in Amsterdam. 'Ik word wakker, maak koffie en spring dan op mijn fiets naar de studio. Amsterdam is een hele plek waar je gewoon je eigen ding kunt doen. Je fietst van de ene kant van de stad naar de andere in een halfuur en er is heel veel te beleven. Het is een fijne plek om te wonen als artiest.'

'Al die verschillende trommels die ik gebruik komen uit andere culturen, zoals de Senegalese, de Chinese en de Marokkaanse. Deze culturen komen ook allemaal samen in Amsterdam.' 

Over de kracht van verbinden

De taal van de trommels

'Als ik naar Senegal gaat zeg daar tegen iemand: Wran-dan-gin-tjek-tjek-gin-tjek-gin-tjek-gin-gin-gin-gin-bach, dan snappen ze meteen ik bedoel. Ik spreek geen Senegalese taal, maar ik spreek wel de trommeltaal. Zo maak je gelijk een connectie met de mensen daar. In Marokko was het eigenlijk hetzelfde. Daar wordt Gnaoua muziek gemaakt met Arabische castagnetten. Ik begon daar te spelen en dan merk je gelijk dat muzikanten daar meteen denken: we snappen elkaars taal. Dan begint meteen een verbinding.'

Samenwerken

Voor Dominique was het altijd zoeken naar hoe hij als klassiek muzikant kon samenwerken met andere mensen én zelf muziek schrijven. 'Met World of Rhythm heb ik iets gevonden waarbij ik mensen kan verbinden. Verbinding is natuurlijk een heel breed woord. Maar voor mij betekent het, het leren kennen van iemand anders en begrijpen hoe diegene zijn leven invult. Dat is wel iets wat ik heb geleerd van al die reizen. Je ziet daar echt de cultuur zoals ie daar is. Zo snap je ook beter waarom dingen gaan zoals ze gaan.'

Volgens het panel

Wat maakt Dominique zo goed?

Programmeur van de Kleine Zaal van het Concertgebouw Mirjam Wijzenbeek ziet Dominique Vleeshouwers als een muzikale duizendpoot en verbinder. 'Als percussionist zoekt Dominique altijd naar interessante samenwerkingen en als een ware ambassadeur van het slagwerk bestrijkt de muziek die hij speelt alle continenten en zoekt hij naar actuele verhalen uit talrijke culturen.'

Bekijk hier de video

Cultuurmaker Dominique

Video thumbnail

Olivier Kemme

Redacteur. Altijd op de hoogte van de laatste (theater)voorstellingen en groot liefhebber van sport en muziek.

Alleen te gebruiken voor auteursprofiel

Volg Olivier