Marloes IJpelaar
Over Marloes IJpelaar
Van Toneelschool naar Club Lam
Marloes groeide op in Sittard, waarna ze op haar 18e begon op de Toneelschool in Utrecht. Waar ze dacht dat iedereen heel kleurrijk, excentriek, vrij en vrolijk zou zijn, viel dat toch heel erg tegen. ‘Het is heel raar om te zeggen, maar ik kreeg toch een beetje en cultuurshock. Ik voelde mij als acteur en als vrouw helemaal niet gehoord. Ik vond Joop van de Ende ook theater, maar voor iedereen op de Toneelschool was dat veel te commercieel. Ik had constant te maken met frictie tussen mij en de opleiding.’ Uiteindelijk bleef Marloes zitten en kwam ze in de klas met Ella Kamerbeek. ‘Al vrij snel waren we ontevreden over de rollen die de ander mocht spelen. Dat was handig want zo konden we elkaar erop wijzen. Toen dachten we dit kan anders. En richtte we Club Lam op.
Club Lam
Waar mannen sterke rollen krijgen, de held kunnen zijn en een hele ontwikkeling doormaken, krijgen vrouwen die vaak niet. ‘Al 5,5 jaar lang creëren wij met Club Lam nieuwe vrouwenrollen die een ander beeld geven, dan het stereotype beeld. We bevragen mannelijkheid, vrouwelijkheid, genderrollen en genderstereotypen en schoppen die onderuit. Daardoor zien ik steeds meer wie ik echt wil zijn.’
Acteren of regisseren
‘Ik merk dat ik het ontwikkelen, schrijven en regisseren van een nieuw verhaal interessanter vindt dan het spelen en op tour zijn. Ik denk dat ik gewoon minder aandachtsgeil ben geworden en zelfverzekerder.’ Vanuit haar rol als regisseur kan Marloes beter haar maatschappelijke drang om de wereld mooier te maken. En ze kan ook haar koppigheid blijven volgen. ‘Het mooiste gevoel is om gelijk te krijgen.’
Amsterdam
Sinds een aantal jaar woont Marloes in Amsterdam. Voor haar voelt Amsterdam toch een beetje als een kind van 5. ‘Ze hebben ontzettend veel aandacht nodig en speelt vrolijk rond, maar, ze zullen zich altijd de kleinste Benjamin zou voelen. Dat wordt dan gecompenseerd met heel hard schreeuwen. Toch vind ik het een heerlijke stad.’
Volgens het panel
Wat maakt Marloes zo goed?
Margriet Prinssen is theaterjournalist en schrijft onder andere voor Mediahuis en de Uitkrant over theater. In Marloes IJpelaar ziet Prinssen iemand die voor opschudding zorgt in de theaterwereld. ‘Als mede-oprichter van Club Lam, een all-female collectief dat zich inzet om vrouw-zijn te verruimen. Waarmee ze door glazen plafonds beuken en verwoesten vastgeroeste rolpatronen op zoek naar een uniek vrouwelijk perspectief.’